UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
“Tak nám SEPULTURA vstala z mrtvých!”, pravil jsem si po několikerém poslechu nadepsaného záseku jihoamerické thrashové legendy. Mnozí ji už už pohřbívali (včetně mne), ovšem, jak se ukázalo, byl to poněkud unáhlený závěr. Ale na druhou stranu není divu, že jsme nad Brazilci málem zlomili hůl. Jejich první album v postmaxovské éře „Against“ bylo jaksi nevýrazné, křečovité, nedotažené po všech stránkách, hoši jakoby nemohli najít sebe sama a nevěděli jak dál. Zdálo se, že Maxův odchod způsobil kapele citelnější ránu, než si bylo zbylé trio ochotno připustit.
Buďme rádi, že veškeré pochybnosti podobného charakteru byly po vydání „Nation“ rozptýleny. Během těch téměř tří let, které uplynuly od vydání „Against“, bylo dost času na přemýšlení, sehrávání se v nové sestavě a na skládání, což se na novém albu bezezbytku projevilo. Tohle je potřeba zdůraznit hlavně s ohledem na výkon zpěváka Derricka Greena, který mohl nový materiál (na rozdíl od „Against“) ovlivňovat od samého počátku komponování. Derrick podává za mikrofonem skutečně suverénní, vyzrálý a sebevědomý výkon vrcholící ve skladbě „Water“, v níž nám dokonce předvede, že nejen řevem je člověk živ.
“Nation“ je koncepčním albem, na němž se SEPULTURA pokusila o vytvoření vize svého utopického světa obývaného jedním národem (Sepulnation) - národem fanoušků, přátel, rodinných příslušníků bojujícího za své ideály jedinou a mocnou zbraní – svou hudbou.
Muzika samotná je na „Nation“ zahalena do lehoučkého a nadýchaného hardcoreového závoje, o což se výrazně přičinil na producentském postu hardcoreový harcovník Steve Evetts – slyšte ani ne minutové vypalovačky „Revolt“ a „Human Cause“. Na albu si užijeme pestré škály výrazových prostředků – od zmíněných HC kousků, přes drsně řezané a Derrickem odeřvané fláky jako „One Man Army“ a „Reject“, střednětempé houpavě rytmické na první poslech chytlavé pohodovky „Vox Populi“, „Border Wars“ či „Who Must Die“ až k instrumentálně zaměřeným kompozicím „Water“ a „Valtio“.
K pestrosti celého alba přispěla taky celá řada hostů jako Jello Biafra, jehož medový hlásek nás okouzlí v jedenáctce „Politricks“, nebo cellisti z APOCALYPTICY, které rozhodně nemůžeme přeslechnout v zavíračce „Valtio“. Co se zvuku týče, musím s potěšením konstatovat, že oproti velmi nevýraznému soundu „Against“, je na tom „Nation“ minimálně o třídu lépe. Zaslechneme tu plno rootovských pralesních barev a rytmů (zejména Paolova zahuhlaná basa nám „Roots“ připomene velmi silně) a občas si vzpomeneme také na „Chaos A.D.“ Přece jen hodit za hlavu celou minulost kapely dost dobře nejde a je to tak v pořádku.
Aby bylo jasno, SEPULTURA dala vale nekompromisnímu thrashingu, jak jsme ji znali za éry Velkého Maxe zhruba do vydání „Chaos A.D.“ a vydala se cestou poněkud klikatější a experimentálnější. Při pozorném poslechu zaslechneme za kytarovými hradbami bezpočet vkusně a s mírou zakomponovaných zvukových efektů a zajímavě použitých perkusí, které hudbu neuvěřitelně obohacují a ozvlášťňují. Řekl bych, že se na „Nation“ docela výrazně projevují prvky “numetalu” – HC odér, sekané riffy, špetka (opravdu malinká) syntezátorových efektů či zařvaný zpěvák. Tohle také může být příčinou rozporuplných reakcí na „Nation“ a důvodem, proč se nemálo ortodoxních thrasherů k SEPULTUŘE otočilo zády. Jenže je tu jedna podstatná skutečnost. Narozdíl od děsně nasraných adolescentů s kulichy na kotrbách, jimž ještě stéká mléko po jejich sotva ochmýřených bradičkách a kteří před okamžikem švihli se svým skateboardem do kouta a vrhli se na hudbu zvanou “numetal”, tvoří SEPULTURU trio (nepočítám-li stále ještě nováčka Derricka) zkušených, více než patnácti lety muzicírování zocelených a vyhraných muzikantů, kteří právě chytili druhý dech. A na „Nation“ je to setsakramentsky poznat!
8 / 10
Paolo Pinto Jr.
- basa
Igor Cavalera
- bicí
Andreas Kisser
- kytara
Derrick Green
- vokály
1. Sepulnation
2. Revolt
3. Border Wars
4. One Man Army
5. Vox Populi
6. The Ways of Faith
7. Uma Cura
8. Who Must Die
9. Saga
10. Tribe To A Nation
11. Politricks
12. Human Cause
13. Reject
14. Water
15. Valtio
Quadra (2020)
Machine Messiah (2017)
The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart (2013)
Kairos (2011)
A-Lex (2009)
Dante XXI (2006)
Roorback (2003)
Under A Pale Grey Sky (live) (2002)
Nation (2001)
Against (1998)
Roots (1996)
Chaos A.D. (1993)
Arise (1991)
Beneath The Remains (1989)
Schizophrenia (1987)
Morbid Visions (1986)
Bestial Devastation (1985)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Roadrunner
Stopáž: 51:38
Produkce: Steve Evetts
Posledný "výborný" album Sepultury.
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.